czwartek, 16 lipca 2015

NASZ Collection

 Jakieś takie malkontenctwo zauważyłam w ostatnich postach... nie lubię siebie takiej ;) Dlatego dziś o jednym z moich najnowszych zachwytów- trochę spóźnionym- bo wystawa NASZ miała swoją premierę na nowojorskim festiwalu WantedDesign w maju zeszłego roku. Ale lepiej zachwycić się późno niż wcale :) Ja z NASZ zetknęłam się po raz pierwszy w ramach tegorocznej edycji GDD.




  Z początku sądziłam, że to jakaś inicjatywa komercyjna, ale nie- kolekcja to efekt projektu badawczo- rozwojowego, zainicjowanego przez Gosię i Tomka Rygalików- stawiającego w centrum uwagi "analizę kultury materialnej, przez pryzmat nabytej w czasach niedostatku zaradności". Co to właściwie znaczy? Do projektu zaproszono projektantów wzornictwa przemysłowego, grafiki użytkowej, typografii i studentów(Wojciech Bajor, Antoni Bielawski, Stefan Bieńkowski, Marek Cecuła, Fontarte, Agata Hoffa, Paweł Jasiewicz, Jakub Jezierski, Piotr Kuchciński, Agata Nowicka, Małgorzata Pepłowska, Gosia Rygalik, Tomek Rygalik, Jakub Sobiepanek, Wojtek Tomaszewski, Julia Wilman) oraz producentów (Bajo, Balma, Ćmielów, Noti, Paged, PROFim, ViniDesign, Vzór), którzy stworzyli obiekty dedykowane wystawie. Założeniem... motywem przewodnim, było tzw. "Zaradne Projektowanie". Piękno prezentowanych przedmiotów tkwi w ich "spójności, szczerości i prostocie", a ich "głównym celem jest przetrwać próbę czasu"(za Culture.pl).
 W skład wystawy wchodzą najróżniejsze przedmioty użytkowe- na mnie największe wrażenie zrobiły zabawki! Np. King Lizard zaprojektowana przez Antoniego Bielawskiego <3


  Znalazłam cytat z projektanta(tu)- w wolnym tłumaczeniu: zabawka jest miła w dotyku- jej elastyczność sprawia, że chcesz ją wziąć do rąk i nią poruszać. Jest dokładnie tak! Niestety w Muzeum było to nierealne- czuwała nad tym Pani, o której pisałam już w poprzednim poście ;)
 Jaszczur jest wykonany z dębowego drewna, a jego elastyczne przeguby z gumy. Autor inspirował się polskimi, folkowymi zabawkami. 

http://designythings.com/2014/05/20/nasz-collection-of-toys-accessories-furnishings-designed-made-in-poland/
  Kolejne cudo dedykowane najmłodszym to "Cyrk"- którego projektantką jest Agata Hoffa.

http://mocoloco.com/circus-wooden-toys-by-agata-hoffa/
Figurki przedstawiają atletę, akrobatkę, clowna, tancerkę i zapaśnika- w takiej kolejności znalazłam opis pod tym zdjęciem- więc zakładam, że to po kolei one- patrząc od lewej strony. Strasznie podoba mi się taka synteza- i pozostawienie dużo, dużo miejsca dla dziecięcej wyobraźni i interpretacji :)

http://mocoloco.com/circus-wooden-toys-by-agata-hoffa/
 Jeszcze bardziej syntetyczna jest "Rodzina morskich zwierząt" Stefana Bieńkowskiego. Totalny CZAD! :)

http://stefanbienkowski.com/?section=product-design&tag=wooden-toys-nasz&berta_0_8_7a=i3q1vs93aupja94hs96tes5h53
Z zabawek jeszcze czarujące żyjątka Wojciecha Bajora:

http://culture.pl/en/gallery/nasz-in-new-york-image-gallery#
I drewniane robaczki z magnesami Julii Wilman.


http://inhabitat.com/julia-wilmans-magnetic-and-adorable-wooden-bugs-help-kids-exercise-their-imaginations/
 Zachwyciła mnie również porcelana z kolekcji Gloria Dot Marka Cecuły:

http://www.architecturaldigest.com/blogs/daily/2014/05/sight-unseen-offsite-best-exhibitors-pieces-article
  Z resztą meble też były super. Szalenie spodobała mi się forma drewnianego, ażurowego parawanu- i nawet zrobiłam fotkę tabliczki przy nim... ale wyszła całkowicie nieostra:/ Parawan na pewno jest częścią kolekcji- bo znalazłam go na zdjęciach z różnych odsłon wystawy- ale kto go zaprojektował nie mam bladego pojęcia... Ktoś? Coś?


 Przy okazji jeszcze raz namawiam na wizytę w Muzeum Miasta Gdyni- wystawę Rygalik- Istota Rzeczy można oglądać do początku października!
 A jeżeli chcielibyście doczytać o NASZ- odsyłam na fbókowy profil i do artykułu na Culture.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz